Megállapodásra jutott a 21st Century Fox a Sky médiacsoport átvételéről

SKY logoMegállapodásra jutott a Rupert Murdoch ausztrál-amerikai médiamágnás vezette 21st Century Fox médiaóriás a legnagyobb brit médiaszolgáltató, a Sky-csoport átvételéről.

A csütörtökön Londonban bejelentett ügylet alapján a 21st Century Fox 11,7 milliárd fontot (csaknem 4500 milliárd forintot) fizet a Sky azon 61 százalékos részvénycsomagjáért, amely még nincs a Murdoch-vállalatcsoport birtokában. A Sky részvényesei egy-egy Sky-részvényért 10,75 font készpénzt kapnak.

A tranzakció 18,5 milliárd fontra értékeli a Sky-csoportot; ez 40 százalékos prémium a Sky jelenlegi piaci tőkeértéke felett a tőzsdei részvényárfolyam alapján.

Ha az ügyletet a részvényesek és a felügyeleti hatóságok is jóváhagyják, a Murdoch-vállalatcsoportnak domináns súlya lesz a brit médiapiacon. Rupert Murdoch birtokolta eddig is a Sky-csoport 39 százalékát, emellett nagy-britanniai sajtóportfoliójába tartozik a The Times, a The Sunday Times és a The Sun, a három legolvasottabb konzervatív - egyben igen EU-szkeptikus alapállású - brit lap.

A tranzakció zárása 2017 második felében várható.

A News Corporation - a Murdoch-csoport globális sajtó- és médiaérdekeltségeit összefogó holding - már hat évvel ezelőtt is megpróbálta megszerezni a teljes ellenőrzést a Sky médiacsoportot működtető, akkor még BSkyB néven jegyzett médiavállalkozás felett, ám az akkori átvételi kísérlet meghiúsult egy sajtóbotrány miatt, amelynek kirobbanása után a Murdoch-cégcsoport elállt az akvizíciós szándéktól.

A botrányt az robbantotta ki, hogy 2010 nyarán kiderült: a brit Murdoch-sajtóérdekeltség akkori vasárnapi lapja, a News of the World feltörte és exkluzív információk reményében lehallgatta egy elrabolt és brutálisan meggyilkolt 13 éves angol kislány, Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

A rivális brit lapok által feltárt ügy az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányává fajult, amelyben több párhuzamos politikai és rendőrségi vizsgálat indult, Murdoch brit érdekeltsége pedig egyik napról a másikra beszüntette a 168 évvel korábban alapított News of the World megjelentetését.

A Sky-csoportnak 22 millió előfizetője van Nagy-Britanniában, Írországban, Németországban, Ausztriában és Olaszországban.