Ugrás a tartalomra
NMHH logo

Tanácsok előfizetőknek az analóg kábeltévézés megszűnése esetén

Érdemes tudatos és megfontolt döntést hozniuk a digitális kábeltévé-ajánlatokat kapó előfizetőknek, különösen, ha addig analóg módon tévéztek – hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). Mérlegelendő szempont lehet a kínált új ár, a kínált csatornák száma, köre, a háztartásban használt tévékészülékek számától függő költségek és a kapcsolódó, meglévő csomagkedvezmények esetleges csökkenése is. Tanácsos tájékozódni más szolgáltatók elérhető ajánlatairól, és jó tudni, hogy az előfizető akár hűségidő esetén is kérheti a szerződés kötbérmentes megszüntetését.

 

A hatóság annak apropóján hívja fel a lakosság figyelmét a megfontolt fogyasztói döntéshozatalra, hogy a Magyar Telekom április 1-jétől 145 településen 14 ezer háztartást érintően megszünteti az analóg kábeltévézés lehetőségét és több digitális tévécsomag-szolgáltatást is kivezet. A szolgáltató a kapcsolódó szerződéseket március végi hatállyal felmondta, az előfizetőknek pedig más, digitális kábeltévécsomagot, illetve ún. IPTV-szolgáltatást kínál fel (az Internet Protocol Television egy olyan speciális digitális televíziós szabvány, amely lehetővé teszi több új csatorna vétele mellett további kényelmi funkciók – pl. elektronikus műsorújság, felvételopció, a hang és a felirat nyelvének választhatósága, gyerekzár, videotéka stb. – igénybevételét). Az előfizetők előtt három fő lehetőség áll, ha továbbra is tévéznének: maradnak az eddigi szolgáltatónál és az ajánlatok közül választva vagy digitális tévézésre vagy IPTV-zésre váltanak; illetve dönthetnek úgy is, hogy inkább átszerződnek egy versenytárs szolgáltatóhoz, ha van ilyen a lakóhelyükön. A piaci trendeket jelzi, hogy a kábelszolgáltatókon keresztül televíziószolgáltatásra szerződött fogyasztók háromnegyede már digitális kábeltévé- vagy IPTV-előfizetést használ.

 

Általános hatósági tanácsok az előfizetőknek

 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kiemelt figyelemmel kíséri a televíziószolgáltatók eljárásának jogszerűségét a digitális átállás során, így a Magyar Telekom tavaszi tevékenységét is. Váltás előtt egyrészt javasolt alaposan megismerni a felajánlott új konstrukciókat, összevetve a feltételeket a szolgáltatói általános szerződési feltételekkel (ÁSZF). Másrészt az előfizetőknek érdemes tájékozódniuk arról, van-e jelen más olyan szolgáltató az adott lakóhelyen, amelyik az igényeiknek esetleg jobban megfelel (ha nincs, akkor viszont akár szolgáltatás nélkül is maradhat a fogyasztó). Ha az előfizetők a felmondáskor vagy új szerződés megkötésekor esetleg jogsértést tapasztalnak a szolgáltató magatartásában, az NMHH-hoz fordulhatnak.

 

Noha a digitális átállás számos előnnyel jár, érhetik hátrányok is az előfizetőket: például elképzelhető, hogy ugyanazért az előfizetési díjért az átállás után kevesebb csatornából válogathatnak, mint korábbi csomagjaikban; vagy ugyanannyi csatornáért többet kell majd fizetniük, ha több készüléken szeretnének tévézni, akkor a digitális vételhez több médiakonverterre (set-top-boxra) lesz szükségük, melyek közül a szolgáltatók csak az elsőt szokták díjmentesen biztosítani.

 

Akár több médiakonverterre is szükség lehet egy háztartásban

 

Ha az előfizetőnek modern – digitális kábeltévé-szolgáltatásra képes, ún. DVB-C tuneres – televíziókészüléke van, akkor nincs szükség a médiakonverterre a digitális csomagokhoz; egyszerűen csak be kell hangolni az új digitális csatornákat. Minden esetben külön technikai berendezés vagy berendezések kellenek viszont az IPTV-szolgáltatáshoz – a „sima”, digitális csomagokhoz használt set-top-boxok nem feltétlenül jók erre –, de mind a hagyományos, mind a modern tévékészülékek alkalmassá tehetők annak vételére.

 

Hagyományos képcsöves készülékhez kell a médiakonverter – analóg-digitális jelátalakító –, ha digitális előfizetést választ az előfizető. Ezt a szolgáltató biztosítja és el is végzi a szükséges szerelést, de bizonyos technológiák – pl. vezeték nélküli kapcsolat – esetében ezért az előfizetőtől díjat kér.  Ráadásul, ha az előfizető több tévékészüléket használ és szeretne is a jövőben használni egyszerre, akkor minden hagyományos készülékhez – és IPTV-szolgáltatás választása esetén az IPTV-adás vételéhez modern televíziókészülékek esetében is – külön-külön médiakonverter kell, melyekből a Telekom jelenleg csak egyet ad át ingyen. További konverterekhez külön bérleti díjat kér, és a felvételopció használatáért is külön kell még fizetni.

 

Ha az előfizető úgy dönt, hogy kábeltévés előfizetés helyett ezentúl közvetlen földfelszíni vétellel kíván televíziózni, akkor is szüksége lesz médiakonverterre, mert Magyarország az uniós előírásoknak megfelelően 2013-ban átállt a digitális földfelszíni televíziózásra.

 

Mérlegelendő szempontok azoknak, akik a jelenlegi szolgáltatójuk ajánlatát fogadják el

 

Ha a digitális csomagok közül a kódolatlan digitális kábel díjcsomagot választja az előfizető, akkor – a Telekom honlapján található tájékoztató alapján – a szolgáltatás havi díja és csatornakínálata változatlan marad. Érdemes azonban minden esetben alaposan áttanulmányozni a feltételeket, hogy a korábbi analóghoz képest az új csomagban valóban ne legyen kevesebb csatorna a váltás után (ami akár meg is változtathatja a fogyasztó döntését).

 

Ha IPTV-szolgáltatás előfizetésén gondolkodik az előfizető és egy csomagban más szolgáltatásokat is igénybe vesz, akkor az ez utóbbiakra vonatkozó Telekom-kedvezmény mértéke megmarad. Ha a fogyasztó önálló szolgáltatásként fizetné elő azt IPTV-t, akkor mérlegelni érdemes, hogy valószínűleg drágább lesz az előfizetési díj, de szélesebb lesz az elérhető csatornakínálat, a szolgáltatás is bővül majd a korábbihoz képest. A szolgáltató a korábban használt set-top-boxok leadásához nem ragaszkodik, de azok bármely ügyfélszolgálati ponton otthagyhatók.

 

Mérlegelendő szempontok azoknak, akik megválnak jelenlegi kábeltévé-szolgáltatójuktól

 

A Telekom a jelenlegi tájékoztatója alapján az érintett szolgáltatói területein mindenképp felmondja az előfizetői szerződéseit 2018. március 31-i határidővel. Mivel a szerződés felmondását a Telekom kezdeményezte, az előfizetőknek akkor sem kell visszafizetniük a kábeltévé-előfizetésre kapott kedvezményeket – pl. a hűségidő miatti díjkedvezményt – ha már nem kívánnak a szolgáltatónál maradni. Ha viszont egy csomagban fizettek elő a kábeltévére és egyéb szolgáltatásra vagy szolgáltatásokra, és a többi csomagelemet megtartják, akkor – a kábeltévé-szerződés felmondása miatt – ez utóbbiak havidíjkedvezménye csökkenhet vagy akár meg is szűnhet. Érdemes erről részletesen tájékozódni a szolgáltató honlapján.

 

A hírközlési előfizetők jogairól általában

 

Arról, hogy milyen jogai vannak a hírközlési előfizetőknek általánosságban szerződéskötéskor, módosításkor, bővebben az NMHH korábbi közleményeiből és a média- és hírközlési biztos oldaláról is érdemes tájékozódni.

Címke

Like és megosztás

 
 

Önnek ajánlott