5+1 tény Karl Lagerfeldről
A világ egyik legikonikusabb divattervezőjét, a púderezett fehér hajú, magas gallért és túlméretezett fekete napszemüveget viselő Karl Lagerfeldet ma már senkinek sem kell bemutatni. A Coco Chanel által alapított legendás francia divatház, a Chanel modern újjáélesztésének alkotójaként vált világhírűvé. Tervezett dupla patentos táskákat, tweedet, szoknyaruhákat és a ma is jól ismert, egymásba kapcsolódó dupla C logó is neki köszönhető. Karrierje pedig azután kezdett igazán felfelé ívelni, amikor megalapította saját divatházát. A németországi Hamburgban született tervező kétségkívül a divattörténelem egyik legmeghatározóbb alakja, nem véletlen, hogy életéről könyvek jelentek meg, a Disney+-on pedig június 7-én indul az életéről szóló „Becoming Karl Lagerfeld” saját gyártású sorozat. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány olyan tényt, amit talán még a legnagyobb rajongók sem ismernek.
1. Choupette-et eredetileg csak kölcsönbe kapta
Baptiste Giabiconi, francia modell, Lagerfeld egyik fő múzsája kérte meg a tervezőt, hogy 2011-ben az ünnepek alatt vigyázzon a macskájára, Choupette-re, amíg Giabiconi Marseille-ben tölti idejét. Karl azonban annyira megszerette a háziállatot, hogy Giabiconi végül nekiajándékozta. A macska egészen a divattervező haláláig hű társa lett, és számos divateseményen is megjelent Lagerfeld plusz egy főjeként.
2. Az együttműködésekben élte ki igazán a kreativitását
Karl volt az első nagy nevű divattervező, aki egy tömegmárkával, a H&M-el dolgozott együtt, hogy szélesebb körben is elérhetőek legyenek az egyébként borsos áru ruhadarabjai. 2004-ben egy, Karl stílusú fekete öltönyből, portré pólóból és kis fekete ruhából álló kollekcióra szerződött a fast fashion márkával. A manhattani H&M üzletben 1500-2000 darab ruhát adtak el a kollekcióból óránként, de a globális piacon is egy nap alatt elfogyott az összes termék. Ezután a Coca-Cola, Steiff, Faber Castell, tokidoki és más márkákkal is együttműködött.
3. Belsőépítészként is megállta a helyét
A divattervezés mellett belsőépítészettel is foglalkozott, és számos ingatlannal rendelkezett világszerte. Érdekesség, hogy az ingatlanokat más-más stílusban rendezte be. Az 1970-es években például art deco stílusban rendezte be párizsi otthonát, de tíz évvel később a merőben más jegyeket képviselő Memphis mozgalom építőkocka stílusú bútorait gyűjtötte. Saját ingatlanjain kívül világszerte dolgozott belsőépítészként, például a makaói KARL LAGERFELD Hotel berendezése is hozzá köthető.
4. A fotózás szerelmese volt
A tervezésen kívül fotózni szeretett talán a legjobban, a Chanel reklámfotóiért volt felelős minden szezonban és a divat legnagyobb legendáit fotózta - Naomi Campbelltől Diane Krugerig. Kifejezetten élvezte a kreatív önkifejezést a lencse mögött, főként az avant-garde stílus vonzotta és bátran kísérletezett különböző technikákkal. A pletykák szerint igencsak bőkezű volt a modelljeivel, és az első közös munkájukat követően mindegyiküknek egy-egy több százezer forintot érő Chanel táskát ajándékozott.
5. Egy stúdiót nevezett otthonának
A Studio 7L könyvesbolt és fotóstúdió az egyetlen hely, amit a divattervező igazán az otthonának tartott. A 7L könyvesboltot 1999-ben alapította Karl Lagerfeld a párizsi Rue de Lille-en, és a vizuális művészetek (fotográfia, építészet, design, életmód, divat és kertművészet) legújabb műveinek szentelte. 2001-ben a Chanel vásárolta meg a boltot, de az ingatlan ma is a tervező emlékét őrzi.
+1 Karl Lagerfeldnek öltözött Barbie
2015-ben az amerikai Mattel, Inc. játékgyártó Karl Lagerfeld előtt tisztelegve, olyan, limitált kiadású Barbie babát dobott piacra, aminek hátrakötött platinaszőke haja, sötétre festett körmei, erős szemöldöke és világos ajkai vannak. Fekete kabátot, fehér, magas galléros, francia mandzsettagombos férfiinget, valamint nyomott mintás fekete farmert visel. A kiegészítői között pedig természetesen ott van a fekete ujjatlan kesztyű és az óriási napszemüveg is.
A Becoming Karl Lagerfeld című sorozat június 7-től elérhető, kizárólag a Disney+-on.