A BBC bemutatta új jövőképét

BBC Worldwide logoA BBC Worldwide vezérigazgatója, Tim Davie bemutatta a BBC világméretű márkaépítésről, közönségbővítésről és kereskedelmi megtérülésről szóló új jövőképét.

A terv lényege, hogy a vállalat több forrást fektet a tartalomkészítésbe, biztosítva a BBC Worldwide prémium műsorellátottságát; három új fogyasztói márkanevet vezet be, továbbá kiemelten a digitális innovációra összpontosítva többféle piaci csatornán keresztül több fogyasztóhoz jut el.

Tim Davie a következőt nyilatkozta: „A BBC Worldwide eddig is szép eredményeket ért el a brit műsorok világméretű terjesztésében, a nemzetközi közönség, a tv-díjfizetők és a szakmai körök megelégedésére. A gyors piaci változások azonban ritmusváltást indokolnak. Konkrétan: több pénzt fektetünk a sikerünket megalapozó, csak ránk jellemző tartalom gyártásába, és világszerte maradéktalanul hasznosítjuk a BBC-márkában rejlő lehetőségeket.”

200 millió font befektetés a prémium tartalom előállításába

A munkatársaknak tartott beszédében Davie megerősítette a BBC Worldwide szándékát, hogy többet költ műsorgyártásra, és évi 30 millió fontról várhatóan mintegy 200 millióra emeli az e célra fordított összeget. Ez szorosabb együttműködést jelent a tartalomkészítőkkel (a főbb partnerek: BBC Productions, a BBC Worldwide saját produkciós bázisa, valamint független produkciós vállalkozások), több prémium tartalom készül majd, a BBC Worldwide több műsort rendel és finanszíroz a BBC Worldwide csatornák számára, továbbá több koprodukció és nem kábelcsatornákra készülő műsor várható. A tervek szerint a BBC Worldwide a legszínvonalasabb, és egyben sajátosan brit prémium műsorok gyártását helyezi előtérbe.

E kezdeményezés jegyében a BBC Worldwide múlt héten bejelentette, hogy a BBC Natural Histroy részlegének fő koprodukciós partnere lesz. A vállalat további műsorterveket is bejelentett, egyebek közt a Los Angeles-i BBC Worldwide Productions új drámasorozatot készít a BBC AMERICA megbízásából Intruders (Betolakodók) címmel.

Tim Davie hozzátette: „A jelentősen emelkedő műsorgyártási keretnek köszönhetően a BBC Worldwide több műsort adhat el külső partnereknek, és gazdagabb műsorválasztékot sugározhat a BBC saját csatornáin. Feltett szándékunk, hogy minél szélesebb közönséghez juttassuk el a színvonalas BBC és brit műsorokat, ezen ambíciónkat a közkedvelt éves globális műsorbörzénk bővítésével, fejlesztésével szeretnénk elérni. A 2014-es BBC Showcase minden eddiginél nagyobb szabású rendezvény lesz, és vásárlási rekordra számítunk.”

Új fogyasztói márkanevek

A műsortartalom erősítése mellett a BBC Worldwide három új műfajjal tervezi bővíteni világszerte kedvelt csatornahálózatát, illetve szolgáltatási körét. Az új márkákat részben új csatornák formájában, részben pedig új, illetve átalakított, digitális szolgáltatások keretében vezeti be. A bevezetésre 2014-től folyamatosan, országfüggő ütemezésben kerül majd sor.

A BBC világszerte legendásan jó hírére építő új csatornák a tervek szerint a legjobb brit prémium műsorok forrásai lesznek a dokumentum, ismeretterjesztő-szórakoztató és dráma kategóriákban, így e műfajoknak, illetve a digitális platformoknak köszönhetően új közönséghez jutnak el. A BBC Worldwide néhány országban részben megtartja az eddigi csatornáit, nem változik például a BBC AMERICA.

Davie megerősítette, hogy az elképzelések szerint a BBC Earth lesz a vállalat prémium dokumentumcsatornája, a földtörténettől kezdve az embert körülvevő világon és a világűrön át a tudományokig terjedő műsorválasztékkal. A vállalat másik újdonsága a prémium dráma kategória központjának szánt, színvonalas brit premierműsorokat sugárzó BBC First lesz. A BBC First jövő augusztusban debütál Ausztráliában, a Foxtel platformon. Néhány hónapon belül még egy új, férfiaknak szánt csatorna bejelentése várható, amely a BBC legnemesebb, szókimondó talkshow hagyományait folytató műsorválasztékkal új etalonná válhat.

„A BBC Earth a legalkalmasabb csatorna arra, hogy a BBC prémium dokumentum műsorait megismertessük a világ közönségével. Ezt a YouTube csatornán élőben közvetített nagy sikerű japán partnerrendezvénnyel, továbbá kábel és digitális platformok műsorblokkjaként már be is bizonyította. A BBC Earth csatornát 2014-ben, a BBC AMERICA részeként tervezzük elindítani”, nyilatkozta Davie. „Ez a megfelelő pillanat és eszköz. A BBC most világméretekben vezető szerepre tehet szert az antropológiától az állatvilágon és a tudományokon át a naprendszerig terjedő dokumentum műfajban.”

„Emellett új kínálaton is dolgozunk a BBC First számára. A dráma műfajt középpontba helyező BBC First csatornán a nemzetközi közönség elsőként láthatja majd az eredeti és felejthetetlen brit műsorok széles választékát.”

Digitális újdonságok

A következő három évben átalakul a BBC.com, a BBC honlapjának nemzetközi változata, hogy a BBC elérhesse nemrég bejelentett célját, miszerint világméretekben duplájára, heti 250 millióról 500 millióra kívánja növelni látogatóinak számát. Az átalakulás során megnő a videótartalmak aránya, továbbá a BBC teljes online kereskedelmi kínálata egy helyen jelenik meg. Az új BBC.com honlap videólejátszója hosszú formátumú műsorok lejátszását is lehetővé teszi, továbbá a honlap egységes digitális piaci csatornát biztosít a BBC.com partnerei és hirdetői számára. E lépés részeként a jelenleg 16 országban tesztelt globális iPlayer alkalmazást nem vezetik be további országokban, hanem a javaslat szerint idővel ez a szolgáltatás is felkerül a BBC.com honlapra.

A BBC főigazgatója, Tony Hall bejelentése szerint a BBC.com kezdeményezés keretében új kereskedelmi szolgáltatást is bevezetnek: a BBC Store-nak köszönhetően a brit fogyasztók megvásárolhatják, megnézhetik és tárolhatják kedvenc BBC-műsoraikat; a BBC ebben a formában szeretné bővíteni és élvezetesebbé tenni a hazai fogyasztók rendelkezésére álló választékot. Davie ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a BBC Store nemzetközi változatának bevezetése is szerepel a tervek között.

Davie így nyilatkozott: „A BBC Worldwide következő fejlődési fázisára vonatkozó tervek sikeres működési feltételeket biztosítanak a következő három évre, illetve hosszabb távra. Ezt részben a műsorgyártásra szánt források bővítése, részben az új BBC-márkák bevezetése, részben pedig az ütőképesebb, egységes digitális honlap teszi lehetővé számunkra. E három befektetési prioritás együttesen növeli a BBC világméretű „lábnyomát”; saját szolgáltatásainknak és jelentős társszolgáltatói műsoreladásainknak köszönhetően több BBC-műsor, illetve brit tartalom juthat el a nagyközönséghez, valamint a BBC is megnövekedett, fenntartható bevételre számíthat.”