A GVH eljárása a Magyar RTL Televízió Zrt. ellen

GVH logoA Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar RTL Televízió Zrt. (M-RTL) televíziós reklámidő-értékesítésekor folytatott gyakorlatát vizsgálja 2015. január 1-jétől kezdődően. Az eljárás nincs összefüggésben a Vajna-csoport a TV2 feletti irányításszerzéséhez kapcsolódóan lezárult eljárással.

A GVH még 2014 végén, piaci jelzés és nyilvános információk alapján észlelte, hogy az országos televíziós reklámpiac meghatározó szereplőjének számító M-RTL 2015-től csomagban, ún. közös csatorna átlagáron (SAP+) értékesíti az RTL Klub és az RTL3 csatornákat a hirdetőknek, mindemellett pedig részesedésvállalások elfogadásához köti a kedvezőbb hirdetői pozíciót, ami alkalmas lehet arra, hogy torzítsa a versenyt az országos televíziós reklámpiacon. Hasonló aggályok fogalmazódtak meg korábban, a Vj/66/2011. számú ügyben, ezért a GVH 2011. december 19-én kelt határozatában – az érintett csatornák reklámidejének elkülönült értékesítésére vonatkozó – kötelezettségvállalás mellett engedélyezte az M-RTL irányításszerzését az IKO Televisions Kft. felett.

A társaság fenti magatartása sértheti a versenytörvény és az Európai Unió működéséről szóló szerződés gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmára vonatkozó egyes rendelkezéseit, ezért a GVH 2015. június 15-én versenyfelügyeleti eljárást indított az M-RTL ellen. A versenyhatóság az eljárás keretében az M-RTL televíziós reklámidő-értékesítésekor folytatott gyakorlatát vizsgálja 2015. január 1-jétől.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés elkövetésének bizonyítására irányul. A törvény szerint az eljárás lefolytatására biztosított időtartam 6 hónap, amely – az ügy bonyolultságától függően – két alkalommal, 6-6 hónappal meghosszabbítható.

A GVH jelen eljárása és a Vajna-csoport a TV2 feletti irányításszerzéséhez kapcsolódó eljárás között nincs összefüggés.