Ugrás a tartalomra

A magyar háztartások 70 százaléka rendelkezik digitális vétellel

Nielsen logo2014 őszén közel 3.5 millió háztartás rendelkezett TV-előfizetéssel, az összes magyar tévés háztartás 89 százaléka. Analóg kábeles vétel 1.2 millió háztartásban volt elérhető, 2.8 millió háztartás pedig valamilyen digitális platformon keresztül fogta a televíziós adásokat, ezen belül az IPTV-vel rendelkező háztartások száma megközelítette a félmilliót. (A háztartások egyidejűleg több vételi móddal is rendelkezhetnek). Az időeltolásos televíziónézést lehetővé tevő DVR/VOD eszközzel rendelkező háztartások aránya 47% volt.

A digitális vételi mód folyamatos növekedést mutatott az elmúlt években: 2011-ben 45%, 2012-ben 51%, 2013-ban 66%, 2014-re pedig 71%-ot ért el a valamilyen digitális vételi móddal rendelkező háztartások aránya. A digitális földi vételi mód elterjedtsége három év alatt 4%-ról 14%-ra nőtt, a digitális kábeles vagy IPTV-s vételi módé pedig 19%-ról 36%-ra. A digitális műholddal rendelkező háztartások aránya 21% körül alakult a vizsgált időszakban.

2014 őszén a digitális kábellel vagy IPTV-vel rendelkező háztartások átlagosan 63 magyar nyelvű csatornát értek el, a szolgáltatói digitális műholddal rendelkezők pedig 57-et. Azon háztartások, amelyeknél a legjobb vételi mód az analóg kábeles, átlagosan 36 magyar csatornát tudtak fogni, a csak digitális földi vétellel rendelkezők közül az előfizetők átlagosan 26, míg az előfizetés nélküli háztartások 8 magyar csatorna vételére voltak képesek.

A vizsgált időszakban a tévés háztartások 54%-a egy TV-készülékkel rendelkezett. A háztartások 35%-ában két készülék volt használatban, 11%-ban pedig három vagy még több. A készülékek technológiai jellemzői 2013-hoz képest tovább javultak. Az LCD, plazma vagy LED tévével rendelkező háztartások aránya 41%-ről 49%-ra emelkedett, de hasonló mértékben nőtt a 16:9-es képarányra és a HD-re alkalmas készülékek aránya is. 2014 őszén az MPEG4-es tunert tartalmazó TV-készülékek elterjedtsége 38% volt, ez szintén jelentős növekedés az előző évhez képest. Nagyméretű, 94 cm vagy nagyobb képátmérőjű készülékkel a háztartások 18%-a rendelkezett, Smart TV-vel 9%, míg 3D tévékészülékkel mindössze 5%.

A legfiatalabb tévékészülék a háztartások egyharmadában legfeljebb 3 éves, közel felükben 4-10 éves és minden ötödik háztartásban ennél is régebbi volt. A legnagyobb képátmérő a háztartások egyharmadában legfeljebb 55 cm, bő egynegyedében 63 vagy 72 centiméteres. A 82 cm vagy ennél nagyobb átmérőjű tévével rendelkező háztartások együtt több mint 40%-ot tettek ki.

2014 őszén a magyar tévés háztartások 89%-a használt mobiltelefont, a háztartások közel felében okostelefon volt. A háztartások 64%-a rendelkezett valamilyen számítógéppel, és körükben többségben vannak azok, akik már nem, vagy nem kizárólag hagyományos PC-t használnak. A tablet elterjedtsége a vizsgált időpontban meghaladta a 11%-ot.

Interneteléréssel a magyar tévés háztartások 63%-a rendelkezett. A háztartások 19%-ára volt jellemző, hogy valaki magyar TV-csatornák élő vagy archív adását nézte az interneten, és 24%-ában néztek letöltve filmet, külföldi sorozatot. A mobilon történő tévénézés még kevéssé elterjedt: a háztartások 2%-ára volt jellemző, hogy a háztartás valamelyik tagja magyar TV-csatornák adását nézi mobilon.

Like és megosztás

 
 

Önnek ajánlott