Digital TV CEE konferencia a UPC DTH szemszögéből

UPC Direct logoBudapesten, a Szent Gellért Hotelben rendezték meg az idei Digital TV CEE (Central & Eastern Europe) konferenciát június 24-26. között. A három napos szakmai rendezvényen a televíziós ipar legfontosabb döntéshozói gyűltek össze a telekommunikációs vállalatok, tartalomgyártók, illetve a kábeles és műholdas műsorszolgáltatók képviseletében, köztük Jim Helfgott, a UPC Direct márkanéven Magyarországon is szolgáltató UPC DTH S.à r.l. marketing és értékesítési alelnöke.

A Digital TV CEE konferencián előadások és panelbeszélgetések formájában ismerkedhettek meg a résztvevők a televíziós piac erre a régióra vonatkozó legfontosabb jelenlegi és jövőbeni kihívásaival, és trendjeivel. A panelbeszélgetésekben részt vett Jim Helfgott, a Magyarországon UPC Direct márkanéven szolgáltató, luxemburgi UPC DTH S.à r.l. marketing és értékesítési alelnök is.

A június 25-i panelbeszélgetés témája az innovatív, új típusú pay TV szolgáltatások voltak, köztük a UPC DTH CI+ megoldása. A technológia előnye, hogy szükségtelené válik a set-top box használata, ezáltal sokkal kényelmesebb a televízió kezelése és programozása. Nincs szükség ugyanis két távirányítóra, a tévé eredeti kapcsolójával végezhető minden művelet, emellett sokkal kevesebb kábel szükséges a rendszer bekötéséhez.

A régióban Csehországban és Szlovákiában már elérhető új technológia bevezetése hazánkban azonban még várat magára. A szolgáltatás vételére a felhasználói oldalról egy DVB-S 2 szabvánnyal rendelkező tévére van szükség, ami számos jelenleg kapható készülékben adott, viszont Magyarországon az otthonokban lévő tévék kisebb hányada rendelkezik ilyen foglalattal. Ennek oka többek között, hogy a nyugat-európai gyakorlattól eltérően, ahol új készülék vásárlásakor a régit kidobják, nálunk csak átkerül egy másik szobába, vagy a hétvégi házba, azaz hosszabb ideig van használatban, ezáltal lassabb az új technológiák térhódítása.                                         

Az előbbi okból kifolyólag hasonló a helyzet a HD csatornák tekintetében is.  A HD tévék penetrációja 50 %-os hazánkban, a nyugat-európai 90 %-kal szemben. Kutatások bizonyítják, hogy a közép-, és kelet-európai régióban a tévénőzők jelentős hányada nem is tudja, hogy HD adások is vannak az előfizetett csomagban, még ha tévéje alkalmas is lenne azok megjelenítésére. Világviszonylatban a 4K-s tartalmak járnak hasonlóan gyerekcipőben. A technológia adott, hogy ilyen felbontású műsorokat sugározzanak, akár műholdon keresztül is, viszont a háztartásokban jelenleg elenyésző ilyen típusú tévékészülék működik, továbbá a stúdiók sincsenek még felkészülve ilyen tartalmak folyamatos gyártására.

A konferencia harmadik napján rendezett panelbeszélgetés a pay TV-k és az ingyenesen elérhető csatornák (free-to-air, FTA) eltérő műsorkínálatáról, nézőközönségéről és a hirdetési lehetőségekről zajlott. A beszélgetés rámutatott, hogy bizonyos minőségi, hatalmas sikerű sorozatok egyáltalán nem állják meg a helyüket az FTA kínálatban, ott szinte láthatatlanok maradnak.

A nézettség lehető legpontosabb mérése kulcsfontosságú mind a csatornák, mind pedig a műsorszolgáltatók, így a UPC DTH számára is, csak épp ellenkező előjellel. A régió több országában végzett kutatások egybehangzóan kimutatták, hogy az, amit a nézők mondanak arról, hogy mit néznek, vagy mit szeretnének nézni a tévében, gyakran köszönő viszonyban sincs azzal, amit valójában néznek. A kereskedelmi csatornák szempontjából az az információ a releváns, hogy mit néznek valójában, hiszen a hirdetők ez alapján döntik el, hol érdemes reklámozni. Ezzel szemben a UPC DTH számára sokkal fontosabb, amit a nézők saját bevallásuk szerint szeretnek, vagy szeretnének nézni, hiszen a hirdetők helyett az előfizetők kedvében szeretnének járni.

„Nagyon nagy hangsúlyt fektetünk a közvélemény kutatásra meglévő és potenciális új ügyfeleink között arra vonatkozóan, hogy melyek a kedvenc csatornáik, és mik azok, amiket hiányolnak a UPC Direct kínálatából Magyarországon. Célunk, hogy az így szerzett információra a lehető leggyorsabban és legteljesebb mértékben reagáljunk új csatornák műsorkínálatunkba történő felvételével.” – mondta el Jim Helfgott a beszélgetés során. – „Az analóg műsorszórás megszűnése után valamilyen digitális szolgáltatás már minden háztartásban található. Az ilyen formán telített műholdas piacon, új ügyfél szerzése, ügyfélvesztést jelent valamely konkurens szolgáltatónak, és ez fordítva is igaz. A UPC Direct ügyfélkörének növeléséhez egyrészt olyan különleges tartalmakat igyekszünk kínálni, amik máshol nem láthatók, hogy minél szélesebb nézői bázist érjünk el. Másrészt díjnyertes ügyfélszolgálatunkkal és képzett szervizhálózatunkkal mindent elkövetünk, hogy a lehető legkönnyebb legyen a UPC Direct szolgáltatására áttérni." – tette hozzá Jim Helfgott.

Az előfizetők között végzett közvélemény kutatás eredményeként került be márciusban a UPC Direct kínálatába a Da Vinci Learning, az Investigation Discovery, a Fashion TV, az Auto Motor Sport, a Blackbelt TV és a Music Choice zenei szolgáltatás.