A megfontoltság éve jön a tévés hirdetési piacon
Jelentős növekedési lehetőséget lát a tematikus tévécsatornák magyarországi piacán a Chello Central Europe új ügyvezetője. A társaság Magyarországon új televíziót indít 2010-ben, de emellett több új országban is megjelenhet a csatornaportfóliója.
Magyarország hetedik sportcsatornáját, az M Sportot a Chello (CE) Central Europe 2010-ben indítja - mondta a Napinak Málnay B. Levente, a cég decemberben kinevezett ügyvezető igazgatója. A csatorna indulásának pontos időpontjáról részleteket egyelőre nem árult el, azt viszont elmondta, hogy - üzletileg is alátámasztott - igény merült fel egy kizárólag magyar érdekeltségű sporteseményekre specializált csatornára. A Sport 1 és Sport 2 csatornákat üzemeltető Chello CE birtokában számos olyan közvetítési jog van, amelynek már nem jut elegendő adásidő a két meglévő sporttelevízión - mondta Málnay. Ezenkívül a tartalommegosztás sem zárható ki az M Sport esetében, így az új adó a már meglévő sportcsatornákon bemutatott mérkőzések ismétléseit is műsorra tűzi majd.
A tematikus televíziócsatornák piacáról szólva az ügyvezető hangsúlyozta: a Chello kelet-közép-európai divíziójában Magyarország a legerősebb piacnak számít. Málnay a nézettség növekedését várja jövőre, de a médiatársaság reklámértékesítési stratégiájának tervezésekor is bővüléssel számol a következő esztendőre. A Chello portfóliójában eddig is jellemző lokalizált - vagyis a több országban sugárzott tartalom helyi igények és jellemzők szerint kialakított - műsorait jövőre várhatóan újabb országokba juttatják el. A cég tematikus csatornái várhatóan Horvátországban, Bulgáriában és Albániában is megjelennek. Az idén három csatorna - a Zone Club, a Romantica és a Europe - szerkesztését költöztette Budapestre a Chello tulajdonosa, ez Málnay szerint elősegíti a lokalizált tartalmak tervezését és előállítását.
Az idei esztendőt - a válság miatt - az előretekintés és a piac fejlődési irányainak felmérése jellemezte. A cég fejlesztési terveit a kockázatok fokozottabb mérlegelése befolyásolta, így a stratégia fókuszába a meglevő csatornák és márkák tartalmi erősítése került. (A sportportfólió szempontjából például a labdarúgó Soproni Liga közvetítési jogainak megvásárlása.)
A reklámköltések idei visszaesése után Málnay jövőre "sikerévre" számít mind a Chello, mind pedig a tematikus tévék piacán. Míg idén a válság miatt a legtöbb nagy hirdető visszafogta költéseit és jelentősen megvágta reklámbüdzséjét, addig 2010 már a szofisztikált tervezésről szólhat. A Chello vezetője szerint a reklámozók felmérik majd, hogy a különböző médiatípusokban milyen költséghatékonysággal hirdethetnek. A magyarországi tematikus csatornák pedig ebben nagyon jók. A magyar nyelven elérhető 85 tematikus adó nézettsége évek óta kiugró növekedést produkál. Ebből kiindulva Málnay úgy véli, a médiavásárlók és hirdetők felismerik a piacban rejlő hatékony és olcsó hirdetési lehetőségeket. Nemzetközi felmérések szerint a tematikus csatornák hirdetéseivel Magyarországon ezer ember elérése feleannyiba kerül, mint a nyomtatott sajtóban elhelyezett hirdetésekkel. Romániában nagyjából azonos szinten áll a mutató, Csehországban viszont jócskán elmarad a tematikus adókon sugárzott hirdetések költséghatékonysága a nyomtatott kiadványokétól.
A Chello Central Europe tizenegy csatornát üzemeltet (Minimax, Spektrum, Sport1, Sport2, Filmmúzeum, TV Paprika, Deko TV, Zone Romantica, Zone Europa, Zone Club, MGM), amelyek a Zone Europa kivételével Magyarországon is foghatók. A társaság tematikus televíziói 46 millió háztartásban foghatóak a régióban.