Ugrás a tartalomra

Ma van a televíziózás világnapja

A televíziós világnap inkább csak jó szándékú törekvés, nagyobb az elvi jelentősége, mint a gyakorlati haszna. A magyar tévék műsorrendje sem változott.

Az ENSZ tagállamai 1996. november 21-én és 22-én tartottak egy kétnapos konferenciát, amely aztán World Television Forumként, vagyis televíziós világfórumként vált ismertté. Ez volt az első nagyobb megbeszélés, ahol az ENSZ-tagállamok vezető médiaszemélyiségei azért találkoztak, hogy megvitassák a televízió szerepét a modern világban.

A világfórumból nőtt ki aztán a televíziózás világnapja, ami így természetesen korántsem azt jelenti, hogy mindenkinek tévéznie kellene ezen a napon. A megemlékezés nem is direkt a nézőknek szól, inkább afféle megállapodás a tévétársaságok között, hogy ezen a napon olyan magasabb témákról ejtenek szót műsorrendjükben, mint a béke, az együttműködés, a fejlődés.

Persze ez inkább csak elvileg van így, hisz például Magyarországon sincs ennek semmi gyakorlata - legalábbis a nagyobb tévék szombati műsorrendjében semmi különöset nem látni, olyan, mint bármelyik másik szombaté. A televíziós világnap inkább csak jó szándékú törekvés tehát, nagyobb az elvi jelentősége, mint a gyakorlati haszna.

Amikor az ENSZ közgyűlése megszavazta egyébként november 21-et a televíziózás világnapjának, Németország volt az egyetlen tagállam, amelyik ellene volt. Hivatalos indoklásában kifejtette, amúgy is van már három, ENSZ által életre hívott világnap, amely valamilyen módon a médiához kapcsolódik: a sajtószabadság világnapja (május 3.), a telekommunikáció világnapja (május 17.) és az információs fejlődés világnapja (október 24.).

A gyakorlatban inkább a tévéellenesség dívik

Az ENSZ-szel és bátortalan kísérletével szemben inkább a tévét ellenzők tábora az, amely a gyakorlatban is érvényesíti elgondolásait. Az Egyesült Államokban például 1995 óta tartják a tévémentes hetet, angol nevén a TV-Turnoff Weeket. A kezdeményezést egy kis csoport indította útjára, de mára országossá nőtte ki magát, jelenleg a tudatos tévézésért harcoló Center for Screen-Time Awareness nevű szervezet szponzorálja.

Az egyesület vezetője, Robert Kesten azt vallja, hogy "sokkal inkább éljük a magunk életét, mint hogy mások életét nézzük a tévében". A mozgalom célja ennek megfelelően az, hogy az emberek (legalább a tévémentes hét alatt) valós időt töltsenek a családjukkal, barátaikkal, ahelyett, hogy megnéznek valamit együtt a tévében - a szervezők szellemi és fizikai aktivitásra egyaránt ösztönzik a résztvevőket.

Címke

Like és megosztás

 
 

Önnek ajánlott