Veszélyben a Digi?
A Digi romániai anyacégének forrásbevonási kísérlete kudarcot vallott, de ez állítólag nem érinti a magyar leányvállalatot. A válság óta a televíziós partnereikkel bekeményítő társaság a DigiSport terjesztését továbbra sem erőlteti.
Pár év alatt másodszor húzták keresztül a Digi-tulajdonos Teszári Zoltán számításait a nemzetközi tőkepiaci szereplők. Az erdélyi üzletember RCS/RDS nevű cége bő két éve ötszázmillió dollár értékben akarta bevezetni részvényeit a londoni tőzsdére, ám a befektetők érdektelensége miatt ezt kénytelenek voltak lefújni. A történtek után inkább hitelt vettek fel, hogy ebből finanszírozzák romániai mobilszolgáltatásuk bevezetését.
Az idén február elején szinte ugyanez eljátszódott. Az RCS/RDS úgy próbált meg javítani likviditási helyzetén, hogy kétszázmillió dollár értékben 2017-es lejáratú kötvényeket bocsátottak ki. Az értékesítés menedzselésével a Citibankot bízták meg Teszáriék, mindhiába. A potenciális érdeklődők kevesellték a 9,75-10 százalékos kamatot, illetve vélhetően nem nyugtatta meg őket a cég pénzügyi helyzete sem.
A Moody’s pénzügyi elemző és hitelminősítő jelentése szerint ugyanis az RCS/RDS-nek az idén 59 millió dollárnyi lejáró tartozása van, jövőre pedig 500 millió dollárt kell ugyanerre kifizetniük. Most üthetnek vissza a nyomott árszint melletti folyamatos fejlesztések költségei.
Ugyanakkor a kötvénykibocsátási kudarc után sem lehetett hallani aggodalmakat a cég stabilitását illetően. Ebben szerepet játszat, hogy az elmúlt négy évben gyakorlatilag félévente merültek fel pletykák a Digi csődjéről. Ám nemhogy nem ment csődbe a cég, hanem rendre előállt valamilyen újítással.
A titkolózásáról híres társaság valós anyagi helyzetét a fentiek miatt elég nehéz megítélni. A 2008-ig rendelkezésre álló nyilvános cégadatok alapján mindenesetre a magyarországi Digi Kft. mutatói sem túl rózsásak. A vállalat a műholdas szolgáltatással éppen négy éve, 2006 elején jelent meg, akkor az árbevételük 11,6 milliárd forint volt, ez 2008-ra bő 20 milliárdra nőtt. A mérleg szerinti eredményük azonban változatlanul több mint hárommilliárd forintos mínuszban van. Legnagyobb mértékben a Digi Kft. kötelezettségei nőttek: 2006-ban ez „még csak” 12,5 milliárd volt, majd két év alatt 46,8 milliárdra hízott.
A Digi Kft.-t Teszári Zoltán jobbkezeként irányító Kosik Kristóf mindezzel kapcsolatban megkeresésünkre azt válaszolta, hogy a magyar céget semmilyen formában nem érinti a kötvénykibocsátás elmaradása, valamint hozzátette, hogy „egy fillér bankhitelünk sincs, a magyar Digi szépen fejlődik”. S nem ez az egyetlen kérdés, amelyben nincs összhang a cég kommunikációja és a tapasztalatok között.
Nem adják?
Amikor tavaly nyáron elindították a DigiSport csatornát, a műsorterjesztők részéről az a vád érte őket, hogy valójában nem akarják a konkurenseknek értékesíteni a televíziót. Sokan úgy okoskodtak, hogy a Diginek valójában marketingeszköz gyanánt van szüksége egy exkluzív sportcsatornára, hogy így fékezze az előfizetők lemorzsolódását, illetve szerezzen új ügyfeleket. Annak idején a Diginél ezt határozottan cáfolták, demonstratíve ajánlatot tettek a kábeleseknek, majd szerződést kötöttek a legkevesebb műholdas előfizetőt magáénak tudó HelloHD-vel.
Az idei év elején a csatorna bekerült a TvNetwork hálózatába, de oda sem véletlenül. Teszáriék ugyanis felvásárolták a kábelcég 30 százalékát, és a közeljövőben a többségi tulajdon megszerzése a céljuk – ezt Kosik Kristóf is megerősítette lapunknak. Máshol azonban továbbra sem fogható a Digi Tv.
„Tavaly a botrányok után kaptunk egy egyoldalas tájékoztatót, ennek kapcsán még lettek volna kérdéseink, de senkit sem tudunk elérni a DigiSportnál, pedig szeretnénk felvenni a kínálatunkba” – mesélték érdeklődésünkre az egyik hazai kábelszolgáltatónál. A problémát jelezte Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke is. „Valóban akadozik a kapcsolat a DigiSport és a kábelesek között, ami jelenleg inkább egyirányúnak mondható” – mondja a kábelszövetségi elnök.
Kosik Kristóf ezt a kérdést is másképp látja, mint a kábelesek. „Van egy kijelölt emberünk a kábelszolgáltatókkal való kapcsolattartásra, Nacsa Tibornak hívják, őt kell keresniük” – válaszolja értetlenkedve a Digi magyarországi vezetője, aki továbbra is állítja, hogy nem maguknak tartogatják a csatornát.
Szívbaj nélkül
Az azért látszik, hogy tavaly óta ott igyekszik spórolni a Digi, ahol tud. Három év után 200 forinttal emelték a televíziós szolgáltatásuk előfizetési díját, valamint meglepően kemény tárgyalási stílust vettek fel a televíziókkal. Még tavaly év elején azzal nyitottak, hogy kitették a kínálatukból a Filmmúzeumot, hogy az olcsóbban elérhető Movies24 csatornával helyettesítsék. Később az IKO-tulajdonban lévő Fishing & Hunting nevű horgász-vadász csatornát cserélték le hasonló módon.
Úgy tudjuk, hogy tavaly nyáron a műsorjogokkal kapcsolatos tárgyalásokat a magyar Digitől a román központ vonta magához. Ezután nem teketóriáztak sokat az érdemi sportjogok nélkül maradt TV6-tal sem, de a legmeglepőbb döntésük az volt, amikor az év elején a teljes közép-európai régióban szerződést bontottak az MTV Networksszel. Az így kiesett Viva, MTV és Comedy Central közül a zeneieket szinte egyből pótolták – szintén olcsóbbnak tűnő – televíziókkal. Tehát valószínűleg nem is szándékozzák visszavenni az MTV zenecsatornáit.
A piacon sokan biztosra veszik, hogy az utóbbi lépéssel a többi szereplőnek is üzent a Digi, magyarán azt mutatták, hogy nem szívbajosak, ha meg kell válniuk egy-egy csatornától. A Digivel való tárgyalásról egyébként hasonló élményeik vannak a televízióknak, mint a kábeleseknek.
„Ha pillanatnyilag nem érdekük valami, akkor nem tárgyalnak velünk, bármilyen szintről is keressük őket” – panaszkodik az egyik hazai adó vezetője, akinek elmondása szerint van egy megszokott üzleti etikettje a televíziók, illetve a műsorterjesztők tárgyalásainak. A Diginél azonban erre nem sokat adnak, ha nem érdekli őket egy megkeresés, akkor egyszerűen nem válaszolnak.
Fogyó műhold
A Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint a tavalyi év második felében megtörni látszott a Digi korábbi lendülete. A cég műholdas szolgáltatásának júniusban még 412 ezer előfizetője volt, ez a DigiSport bevezetése ellenére novemberre nyolc százalékkal, 380 ezerre csökkent. Ezzel párhuzamosan a kábelszolgáltatásuk előfizetőinek száma ugyan 179 ezerről 209 ezerre emelkedett, de még ez sem tudta kompenzálni a tányéros tévénél elvesztett előfizetőket.
A problémát valószínűleg a T-Home műholdas szolgáltatása jelenti a Digi Tv számára, amelynek júniusban mért 88 ezres előfizetői köre novemberre 54 ezerrel bővült. Amennyiben a Digi teljes egészében megszerzi a TVNetworköt, akkor 41 ezer új előfizetőhöz juthatnak, azaz a műholdas és kábeles szolgáltatásaikkal túlléphetik a 600 ezres előfizetői létszámot.